Měli bychom se začít s dostatečným předstihem hádat o budoucí podobě Finančního řádu Sdružení a o službách, které má Sdružení svým členům poskytovat takříkajíc za paušál a za příplatek.
V současnosti je stav takový, že 350,- Kč měsíčně je příspěvek do Sdružení, nikoli platba za službu. OSVČ a firmy si tento náklad nemohou odepsat ( dobře jim tak :wink: ). Za příplatek 200,- Kč/měs je veřejná IP adresa. Vše ostatní je "zadarmo" (=v ceně).
Sdružení negarantuje nic. Žádný člen nemá zaručeno:
- stálou dostupnost poskytovaných služeb
- minimální ani maximální přenosovou rychlost po síti a od/z internetu
K tomu tolik:
- stálou dostupnost poskytovaných služeb Sdružení zaručit nemůže. Může ale deklarovat, že služby budou dostupné 90% času (např.) Tedy si nelze za příplatek "polepšit" na 24/7/365 (za příplatek 50.000,-Kč/měs by to ale šlo :wink: )
- minimální a maximální přenosová rychlost po síti je 0 až 5,5 Mbps. Minimální a maximální přenosová rychlost z/do internetu je 0 až 3 Mbps (v budoucnu to bude víc). Toto lze řízením provozu vylepšit. Každý člen by měl mít jistotu, že za normálních podmínek se mu spojení "poplazí" nejméně rychlostí x Kbps. Nejhorší, co mě doposud potkalo bylo 200 bajtů/sec, tj, cca 1,5 Kbps - spojení fungovalo (žádné pakety se neztrácely), ale nedalo se použít.
Jsem toho názoru, že by se to mohlo v budoucnu změnit. Například takto:
- 2000,- Kč vstupní členský příspěvek
- 200,- Kč měsíční členský příspěvek
- 150,- Kč měsíční platba za základní službu členům
- 200,- Kč volitelná měsíční platba za službu "veřejná IP adresa"
- xxx,- Kč volitelná měsíční platba za službu "garantovaná minimální rychlost x Kbps"
Odborníci na řízení provozu (traffic shaping) se zde mohou pohádat, jestli je možné každému členovi zaručit minimum 16 Kbps za všech okolností (avšak za normálního provozu, v případě poruchy a rušení nejde zaručit nic).
(16Kbps*300členů)/1024=4,6Mbps
teoreticky tedy stačí posílit linku do internetu na 5Mbps a pomocí traffic shapingu zajistit každému jistotu minima i ve večerní špičce. Je důležité si uvědomit, že za normálních okolností
mimo večerní špičku je rychlost přenosu dat
cca 64-256 Kbps a že většině z nás to bohatě stačí!
Ale někteří členové se dožadují jistoty minimální rychlosti, rádi by například 128 Kbps kdykoli. Pro výpočet, zda-li je to možné, bohužel nejsou údaje. Pokud bych vyšel z předpokladu, že všichni členové by rádi 128 Kbps i ve špičce, pak to není technicky realizovatelné:
(128Kbps*300členů)/1024=37,5Mbps
Wi-Fi spoj nedokáže zaručit ani těch 5,5 Mbps (max rychlost na half duplexním Wi-Fi spoji 11Mbps).
Pokud bych počítal s 10% členů, pak by to bylo zajímavější:
((16Kbps*270členů)+(128Kbps*30členů))/1024=9,5Mbps
Výpočet předpokládá, že:
-10% uživatelů je rozprostřeno po celé síti
-9,5Mbps se rozdělí a putuje z Vodárenské do všech směrů
Konektivita 10 MBps je pro Sdružení o 20.000,- Kč dražší, tzn. na každého vychází 666 Kč. To je docela hodně.
Takže:nastínil jsem zde jednu z možných variant, jak v budoucnu něco změnit.
Neznamená to, že se to tak udělat musí a že s tím všichni souhlasí. Je na Vás, na členech, s jakými návrhy přijdete s dostatečným předstihem před členskou schůzí.
Přiznávám, že v matematice jsem nikdy nebyl dobrý (teda vždycky známky "dobrý"). Tomuto návrhu vůbec nerozumím, no ale snad si s tím někdo
matematicky zdatnější poradí... ale mě není vůbec jasné, proč se tu řeší
nějaké výpočty a garance a tak.
Prosim, zapocitejte agregaci tak 1:3-1:6. Pri cca 300 lidech uz se to rozklada docela dobre - od cca 1:10 vys uz je to dost poznat. Pro srovnani - Golem Slany ma agregaci 1:3.
Akorat ze agregovane musi byt i jednotlive body, takze tam kde je "husto" bude ta maximalni (agregovana) rychlost stejne vychazet min :(
Citace
200,- Kč měsíční členský příspěvek
150,- Kč měsíční platba za základní službu členům
Muzete mi vysvetlit jednotlive polozky?
Jinak k tomu priplatku za garantovane x Kb. Pokud by slo o rovnomerne rozdeleni mezi cleny, takovy priplatek je zbytecny (rikam to pro uplnost). Pokud by to bylo jenom pro priplatitele, potom si moc neumim predstavit, jak by to fungovalo prakticky - jak by se rozdeloval tok. Jedine snad nejakymi prioritnimi frontami. Co by se stalo, kdyby treba v nejake lokalite 25 z 30 si to predplatili a 5 ne? Melo by tech 5 mit smulu?
Ja bych hlasoval (az bych mohl) pro garantovanou kapacitu pro vsechny.
Mě se nelíbí jakákoliv platba za službu. Není třeba vůbec žádné služby uvádět.
Jednou je Klfree sdružením, tak by si měli být všichni rovni.
Podle mého názoru by se mělo vyřešit kvalitní řízení dopravy. Aby někdo
nedostával přednost jen proto, že stahuje, ale aby to bylo opačně.
Jsem pro jeden měsíční příspěvek a konektivitu spravedlivě rozdělit mezi
právě fungující členy.
"členský příspěvek" jsou peníze určené na režii Sdružení. Sdružení má i jiné výdaje než za konektivitu a není jich úplně málo.
"základní služba" by měla být chápána jako "fungující síť" alespoň z X% s garantovanou minimální rychlostí (dnes není garantováno zhola nic) a negarantovanou maximální rychlostí (dnes i v budoucnu max 100Mbps po LAN v rámci lokality; max 5,5 Mbps v rámci intranetu a 3Mbps do internetu - když je na lince člověk sám - např. ve 4 ráno)
"příplatek" by měl zaručit vyšší minimum (zbývající část "služby" je pořád "stejně špatná"!), nikoli však na úkor ostatních "nepřiplatících si" (proto bych rád, kdyby se technicky podařilo zajistit každému "minimum hodné modemu") - je ale zapotřebí si uvědomit, že "minimum" nastává v odpolední a večerní špičce, po většinu dne "leží linka ladem" a když na to přijde, tak data tečou opravdu docela rychle.
Pokud by se podařilo najít přes 100 členů, kteří by byli ochotni platit 1000,- Kč měsíčně a za to by požadovali "servis na zavolání" (tedy defacto síť fungující 99% času), pak by Sdružení mohlo mít 2 až 3 zaměstnance, kteří by se o síť starali 24 hodin denně. To ale nevidím reálné, proto něco takového ve "finančním plánu" vůbec neuvažuji.
Je to stejný důvod, proč nepřipojovat "za každou cenu" firmy, školy a úřady (nelze jim totiž garantovat, že jim vždy v pracovní době - tedy v době kdy to nejvíc potřebují - půjde internet)
Citace: "jo"Podle mého názoru by se mělo vyřešit kvalitní řízení dopravy.
Nemusíš ani studovat a můžeš se dát k policii a podílet se na řízení dopravy i sám :-)
Ale tušim sem někde čet že vyžadují fyzickou kondici :-)
Udělal jsem pro traffic víc než dost... našel jsem jak to praktikujou na
Slovácku. Víc fakt neumim. Věřim, že pokud budeme chtít, rádi se se svými
zkušenostmi pochlubí a poradí, jak něco takového zavést i v Kladně.
nevim proc ale zacina mi vychazet ze za chvili bude lepsi a vyhodnejsi vyuzivat sluzby jednoho poskytovatele po metalice
Nebo jiného bezdrátem :-)
Citace: "BlackSUN"Nebo jiného bezdrátem :-)
pak uz zbyva pouze opticky kabel :D
aspon modemova rychlost je rozumny pozadavek. Asi nekteri z nas odesli/odchazeji/odejdou od pevne linky (uz nelze rict CTc, protoze jsou alternativni provozovatele), daj tezky prachy za zarizeni a ocekavaji, ze se investice vrati (coz se stane v pripade zhruba rocniho az dvouletniho provozu). Proto by nemeli byt deprimovani rychlosti.
asi by to chtelo vice popsat, co takovy "priplatek" bude znamenat. Je tedy soucasnym navrhem 24hodinovy servis clena?
Citace: "Strazhce"aspon modemova rychlost je rozumny pozadavek.
Je i není. Za 350 Kč měsíčně si s modemem moc hodin na internetu neužiješ. V Klfree můžeš viset na internetu 24 hodin denně, takže i když bude rychlost oproti modemu desetinová, pořád se to vyplatí. Nehledě k tomu, že po většinu dne je rychlost několikanásobně vyšší, než u modemu.
Citace: "Strazhce"asi by to chtelo vice popsat, co takovy "priplatek" bude znamenat.
pár set korun navíc, nic složitějšího bych v tom nehledal
Citace: "Strazhce"Je tedy soucasnym navrhem 24hodinovy servis clena?
ani omylem, Sdružení nemá zaměstnance, který by takový servis mohl vykonávat
Citace: "K5"
Konektivita 10 MBps je pro Sdružení o 20.000,- Kč dražší, tzn. na každého vychází 666 Kč. To je docela hodně.
Ehm, pokud pocitam clenu 300, je to 67Kc, coz uz takova rana neni.
Dale: Se vzrustajicim poctem clenu se deje mnoho pozitivnich jevu (Predpoklad - rozumna pater):
Stoupa objem penez na nakup konektivity
Klesa merna cena konektivity*
Je mozne pocitat s vyssi centralni agregaci**
=> kvalita sluzby roste exponencialne
*) Znamym faktem je, ze 1 10mbit linka je levnejsi nez 2 4mbitove
**) Cim vice pripojenych uzivatelu, tim nizsi je pravdepodobnost, ze budou "u toho sedet" ve stejny okamzik - "spicka se rozplizne". Na to je ale potreba aby pater mela trochu rezervu.
Nenik
Byl bych pro, aby sdružení mělo zaměstnance, jehož servisní zásahy by si
platili ti, kdo chtějí a mají na to peníze.
Ostatní by se museli spolehnout na své schopnosti nebo na schopnosti a
ochotu kamarádů/známých.
Citace: "Nenik"Ehm, pokud pocitam clenu 300, je to 67Kc, coz uz takova rana neni.
Rána to bohužel je, protože těch 10 Mbit/s by se mělo rozdělit mezi "několik málo předplatitlelů" a nikoli mezi úplně všechny členy. Teď plánujeme, že zvýšení rychlosti konektivity pocítí bez rozílu všichni členové Sdružení,
ALE pořád mezi nimi budou nespokojenci, kteří si budou chtít připlatit za privilegium mít garantovanou "aspoň ňákou" minimální rychlost. A tento příplatek by měl být použit pro nákup té "jejich" části konektivity a protože každý megabit navíc je pořád docela drahý a protože nespokojenců je pořád stejně málo, vychází na každého "vysoká" částka.
Citace: "jo"Byl bych pro, aby sdružení mělo zaměstnance, jehož servisní zásahy by si platili ti, kdo chtějí a mají na to peníze.
Dejmežtomu, že bych tím zaměstnancem chtěl být já. A já si myslím, že by to pro mě obnášelo toto:
- dát výpověď v současném, více méně jistém zaměstnání
- nechat se zaměstnat ve Sdružení, jehož existence je závislá na aktuálních (cenově nezajímavých) telekomunikačních nabídkách na Kladensku a doufat, že se někdo nezblázní a nepřijde s cenově zajímavou nabídkou trvalého připojení k internetu
- den co den obhospodařovat techniku, uživatele a žadatele o připojení rozplizlé po celém okrese
- lozit po všelijakých doškových střechách (střecha paneláku=lahůdka), stavět stožáry, montovat antény, dělat elektriku, nastavovat počítadla, ...
- být 100% samostatný a maximálně zodpovědný vůči "zákazíkům" i "zaměstnavateli"
- pracovní doba: pořád
- plat: nic moc
Fakt nevím, který blázen by do toho šel dobrovolně, já tedy ne! :twisted:
Citace: "K5"nespokojenci, kteří si budou chtít připlatit za privilegium mít garantovanou "aspoň ňákou" minimální rychlost.
Nespokojenci, zvedněte ruku! :D
Tak a teď hajdy k prvnímu ISP v okolí, kde vám dají garantovanou linku.
Toto jest sdružení, takže komunismus, takže každej má co urve, ale nesmí
mu přetéct kyblík.
Citace: "K5"dát výpověď v současném, více méně jistém zaměstnání
Mluvil jsem o zaměstnanci na hlavní pracovní poměr? Nikoliv, ani slovem
jsem se nezmínil. O produktivitě práce takového člověka bych měl předem
pochybnosti.
Existuje například dohoda o provedení práce. Efektivita člověka, který
pracuje extra mimo své zaměstnání (pokud si umí zorganizovat čas) je
troufám si říct několikanásobně vyšší, něž nějakého osamělého servisáka.
Odměna nemusí být automaticky jen finanční. Ono za 10 odpracovaných
hodin měsíčně mít Internet na měsíc zdarma je příjemné. A kdo odpracuje
10 hod. na veřejně prospěšných pracech (AP pro všechny), tak bude mít
privilegium jít připojovat nové uživatele.
Musí Sdružení poskytovat služby se zapojením bezplatně? Nemusí! Bude
mít tým spolehlivých lidí, co si za to vezmolu rouzmný peníz a odvedou
kvalitní službu. A přímá finanční odměna od nových členů je nemine.
JO je tvuj prispevek myslen vazne ?
Vycházím ze zkušeností z Unhoště a některých dalších free.netů. Takže své
myšlenkové pochody beru vážně, protože mi to připadá jako jediná možná cesta neziskové organizace.
Jeden technik na HPP je málo, ale zaplatil by se. Více techniků na HPP by bylo potřeba, ale dali by se zaplatit jen v případě, že bude mít Klfree tržní ceny.
Je to na členech Sdružení, co si vyberou. První variantu by k5 dělat nechtěl :), druhá varianta už pomalu ale jistě startuje ve formě din.cz.
Opravdu je to jen na členech, co si vyberou: Buď platíme málo a musíme si pomáhat,
nebo platíme hodně (tisíc a víc, ale to už můžeme platit normálním ISP)
a máme nohy na stole a dostáváme peníze za porušení smlouvy (např.
výpadek sítě).
Jsem pro musíme si pomáhat. Lidí se podle K5 našlo dost, asi by to chtělo
je nějak organizovat... pokud se tak neděje.
No myslenka to neni az tak spatna, ale je tu
riziko ve forme jaktoze on dostava vice a ja
mene i kdyz jsme se podileli oba stejne.
Závist musí stranou, jakákoliv forma. Nezapomeňme, že kvalitní síť buduju
hlavně pro sebe (no a ostatním to pojede stejně dobře). Čím kvalitnější
práci odvedeme, tím méně nás budou zatěžovat případné opravy a náhrady.
Citace: "jo"Závist musí stranou, jakákoliv forma. Nezapomeňme, že kvalitní síť buduju
hlavně pro sebe (no a ostatním to pojede stejně dobře). Čím kvalitnější
práci odvedeme, tím méně nás budou zatěžovat případné opravy a náhrady.
male odboceni no nevadi
uvedom si ze jakekoliv odmenovani je pohyb po
tenkem ledu a vzlaste pokud neni dostatecne transparentni
a k dohadum drive nebo pozdeji dojde
Odměňování bude záviset na tom KDO odměňuje. Když to bude rada, mělo
by být její povinností vést pečlivou evidenci práce a hlavně práci samotnou
pečlivě organizovat. Už jen pro to, aby nemusela platit za práci lidí, kteří si
jen tak udělali na "stavbu" výlet a čučí okolo + sem tam podají kleště.
Nejlepší by bylo odměňovat sazbou úkolovou, nikoliv hodinovou.
Příklad: Je mi jedno, kdo dá na stožár antény, ale práce je honorována 100,-.
Je mi jedno, kolik lidí tu práci udělá. Stanovím pouze čas, že to má být
v jeden den hotové. Takový způsob by měl jakýmkoliv dohadům zabránit.
A jestli tu práci udělali dva lidé (jeden podával nářadí a druhý lozil), tak ať si
to kilo rozdělí mezi sebe jak sami uznají za vhodné.
V czela.netu jsme se odměnám dlouho bránili, především proto, že jak se do věci zapojej peníze tak je možnost někoho "jebat" za to co neudělal.
Nakonec jsme se dohodli na systému rolí, role jsou zveřejněné na NETu a za každou stálou roli má člen právo na slevu z příspěvku (NET zdarma).
U dočasných projektů jako je třeba výstavba optické páteře jsme se dohodli na systému 10hodin = sleva 350,- (měsíc zdarma)
Role jsou velmi hezký způsob, sleva z příspěvku je ještě lepší způsob.
BTW
Na to, že jde o "kopání zákopů" je to hezká hodinová sazba.
Jasně, šetříme, ale lidi si to stavěj pro sebe. Není to plat.
Zákopy naštěstí nekopeme, přifařili jsme se do projektu města, takže kopání jde za ním. I když těžké práce je na tom taky dost.
Mimo slevy z příspěvku ještě přidělujeme za 10h práce veřejnou adresu, je-li zájem ... a je.
Citace: "majkl"Jasně, šetříme, ale lidi si to stavěj pro sebe. Není to plat.
Zákopy naštěstí nekopeme, přifařili jsme se do projektu města, takže kopání jde za ním. I když těžké práce je na tom taky dost.
Mimo slevy z příspěvku ještě přidělujeme za 10h práce veřejnou adresu, je-li zájem ... a je.
To uz bych nevedel co s nima :D
nesmi to sklouznout k peneznim odmenam take jsem pro
nefinancni plneni kdyz uz se o necem takovem uvazuje
Heh, to já bych jich taky měl ... možná i celý Cčko :) Ale o tom to neni.
Jen nefinanční plnění by bylo super, ale je málo věcí které může os nabídnout.
proste a jednoduse ne vsechno co clovek
dela, dela za penize
Nezapomeňte na ideály free.netu :lol:
Jak to myslíš?
Nevím, jestli se vám běžně v Čelákovicích stává, že ve vaší síti jsou
načerno připojené firmy a peníze od nich (několikanásobek běžné měsíční
platby) jdou do kapsy někomu jinému - jen ne sdružení.
Proto mluvím o ideálech free.netu. Kam se jen u některých lidí poděly.
JO ses opet trochu mimo
? Ideál free.netu = nahrabat si do vlastní kapsy na úkor druhého ?
Citace: "jo"? Ideál free.netu = nahrabat si do vlastní kapsy na úkor druhého ?
Az zainvestujes par 10 tisic ze sveho tak budes chtit
taky aby se ti to nejak vratilo
drobna poznamka na zaver FREE NEZNAMENA ZDARMA ale volně
Bezva, takže až mě příště zase okrade prodavačka v Kauflandu o búra, tak
mám jít a vykrást jim půl krámu?
Zlodějina je snad podle tebe ten správný revanš?
Mě osobně se revanšuje Klfree tím, že každý měsíc ušetřím minimálně dalších
700,- Kč, které bych jinak cpal do huby monopolu nebo jinejm jeho podruženejem
podnikům.
Seš mimo
nejdříve takdy píšeš o voze a teď tu píšeš o koze
dej se trochu do hromady :D
Citace: "jo"Nevím, jestli se vám běžně v Čelákovicích stává, že ve vaší síti jsou
načerno připojené firmy a peníze od nich (několikanásobek běžné měsíční
platby) jdou do kapsy někomu jinému - jen ne sdružení.
Proto mluvím o ideálech free.netu. Kam se jen u některých lidí poděly.
Ne, to se nám nestává.
Ale děláme to v Čelákovicích trochu jinak.
Nepřipojujeme hromadně jako šílený (resp. chvilku se to dělo), ale snažíme se aby v každym baráku byl jeden admin (používáme CZF Debiana a administrace routeru je otázkou 20ti příkazů)
Firmy u nás platí stejně jako každej jinej (350/měs), za stejné služby stejný prachy.
Chodíme spolu pravidelně každou neděli na fotbálek a do hospody. Prostě se pokoušíme udržovat komunitu, takže pak se nestane, že něco vyhnije.
Je nás 250, už se neznáme všichni navzájem.
Každej měsíc dáváme veřejně na WEB rozhodnutí rady (ve kterém nikoho neosočujeme a k ničemu nenabádáme, prostě rozhodneme), včetně seznamu přijatých lidí.
Pokoušíme se i o transparentní účto.
Abych nebyl offtopic, doporučuju jako OS toho nejméně nabízet (služby), my jsme také původně měli ve finančním řádu:
50 - členský příspěvek
300 - služba internet
Nakonec jsme to kvůli účetnitctví zrušili, teď je prostě členský příspěvek 350Kč ... nemá nic společného s Internetem, je to prostě příspěvek za to že jsem členem.
Když Internet nefunguje delší dobu, tak je možné požádat radu o slevu z příspěvku.
Veřejná IP zásadně neprodáváme, necháváme si je jako prostředek k ohodnocení práce. Stejně většinou chtějí veřejné IP lidi co sosají z DC ... tak ať si tu optiku postaví :) Routery mají možnost veřejné IP bez průtahů. O vše se žádá KI (Komise Infrastruktura - 9 adminů).
Tudy cesta vede a asi je nejschudnejsi pro vsechny
Citace: "majkl"Ale děláme to v Čelákovicích trochu jinak.
Děláte to dobře, chytře, vtipně a smekám před vámi klobouk. Klfree se má hodně co učit.
K5:
Ok, nemusi to byt modemova rychlost. Ale 5.6 kilobitu je o nervy. Pokud by se nasadila kyblikova metoda ci nejaka jeji modifikace ci nejaky pokrocilejsi algoritmus, ktery zohlednuje pohyb na siti, mohlo by to i fungovat. V dobe klidu velka rychlost, v dobe zateze pak minimalni rychlost a pritrz stahovacum.
to bylo moje
Myslím si že pokud chceme kvalitní síť bylo by vhodné si navzájem pomoct. Vždyť pomoc se nejsnáze zíká tak že jí poskytneme. Mám tím na mysli že pokud se někde děje nějaká instalace tak by se na tom měli podílet lidé z nejbližšího okolí a stačil by k tomu jeden člověk z klfree který by mohl někoho vždy zaučit a pak už by se opravy apod. na vzdálených ale i na vližších místech dali dělat jen s místními a s ohlášním do klfree o opravě. Každý člen se stává členem sdružení a ne klientem nějaké komerční firmy. 350 Kč je za používání internetu prostřednictvím Klfree apod. Myslím si že je to přiměřená částka za připojení 24 hodin denně ( někdy při výpadku se to nedá, ale to se stává ). Toto se ale snaží sdružení opravit vždy co nedjříve. Ti kdo to opravují to dělají ve svém volném čase a rozhodně není na místě jim je ještě někdy za to kritizovat.
Takže pokud někdo chce být členem tak by také pro to měl něco udělat.
Vím že jsem zde nový a ještě jsem se do toho tak nevžil ale někdy mě zaráží přístup některých lidí.
Citace: "Fenix"Myslím si že pokud chceme kvalitní síť bylo by vhodné si navzájem pomoct. Vždyť pomoc se nejsnáze zíká tak že jí poskytneme. Mám tím na mysli že pokud se někde děje nějaká instalace tak by se na tom měli podílet lidé z nejbližšího okolí a stačil by k tomu jeden člověk z klfree který by mohl někoho vždy zaučit a pak už by se opravy apod. na vzdálených ale i na vližších místech dali dělat jen s místními a s ohlášním do klfree o opravě. Každý člen se stává členem sdružení a ne klientem nějaké komerční firmy. 350 Kč je za používání internetu prostřednictvím Klfree apod. Myslím si že je to přiměřená částka za připojení 24 hodin denně ( někdy při výpadku se to nedá, ale to se stává ). Toto se ale snaží sdružení opravit vždy co nedjříve. Ti kdo to opravují to dělají ve svém volném čase a rozhodně není na místě jim je ještě někdy za to kritizovat.
Takže pokud někdo chce být členem tak by také pro to měl něco udělat.
Vím že jsem zde nový a ještě jsem se do toho tak nevžil ale někdy mě zaráží přístup některých lidí.
nazor s kterym se da jenom souhlasit
Musím se vrátit k tématu
Zde jsou zákony, kterými se Sdružení musí řídit. Podstatné je, že když se Sdružení stane plátcem DPH, tak za všech okolností bude o 19% chudší, protože nemá nárok na vrácení DPH. Proto je lepší nestát se plátcem DPH a tomu se lze vyhnout jedině tak, že součet zdanitelných příjmů nepřekročí 1 000 000 Kč za 12 měsíců. Proto bychom měli "vytvořit" malý danitelný příjem, třebas právě za "veřejnou IP adresu" a "konektivitu" (viz první příspěvek v tomto threadu)
zákon 586/92 Sb. o daních z příjmů - v platném znění k 31.12.2003
§ 18 Předmět daně
(3) U poplatníků, kteří nejsou založeni nebo zřízeni za účelem podnikání,
/17/ jsou předmětem daně vždy příjmy z reklam s výjimkou ustanovení § 19 odst.
1 písm. ze), z členských příspěvků a příjmy z nájemného s výjimkou uvedenou v
odstavci 4 písm. d).
(4) U poplatníků uvedených v odstavci 3 nejsou předmětem daně příjmy
a) z činností vyplývajících z jejich poslání za podmínky, že náklady (výdaje)
vynaložené podle tohoto zákona v souvislosti s prováděním těchto činností
jsou vyšší; činnosti, které jsou posláním těchto poplatníků, jsou
stanoveny zvláštními předpisy, /17a/ statutem, stanovami, zřizovacími a
zakladatelskými listinami,
b) z dotací a jiných forem státní podpory a podpory z rozpočtů obcí a krajů,
jsou-li poskytnuty podle zvláštního předpisu, /17b/
c) z úroků z vkladů na běžném účtu,
d) z úplatných převodů a úplatného užívání státního majetku mezi
organizačními složkami státu a státními organizacemi /30b/ a z pronájmů a
prodeje státního majetku, které jsou podle zvláštního právního předpisu
/17b/ příjmem státního rozpočtu.
(6) U poplatníků uvedených v odstavci 3 se splnění podmínky uvedené v
odstavci 4 písm. a) posuzuje za celé zdaňovací období podle jednotlivých druhů
činností. Pokud jednotlivá činnost v rámci téhož druhu činností je prováděna
jak za ceny, kdy dosažené příjmy jsou nižší nebo rovny než související náklady
(výdaje) vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení, tak za ceny, kdy
dosažené příjmy jsou vyšší než související náklady (výdaje) vynaložené na
jejich dosažení, zajištění a udržení, jsou předmětem daně pouze příjmy z těch
jednotlivých činností, které jsou vykonávány za ceny, kdy příjmy převyšují
související výdaje.
(7) Poplatníci uvedení v odstavci 3 jsou povinni vést účetnictví tak, aby
nejpozději ke dni účetní závěrky byly vedeny odděleně příjmy, které jsou
předmětem daně, od příjmů, které předmětem daně nejsou nebo předmětem daně
jsou, ale jsou od daně osvobozeny. Obdobně to platí i pro vykazování nákladů
(výdajů). Pokud tato povinnost nebude splněna nebo nemůže být splněna
organizačními složkami státu /30b/, obcemi u jednorázových příjmů, které v
souladu se zvláštními předpisy /17b/ jsou součástí rozpočtových příjmů, učiní
se tak mimoúčetně v daňovém přiznání.
(8) Za poplatníky podle odstavce 3 se považují zejména zájmová sdružení
právnických osob, pokud mají tato sdružení právní subjektivitu /17c/ a nejsou
zřízena za účelem výdělečné činnosti, občanská sdružení včetně odborových
organizací, politické strany a politická hnutí, registrované církve a
náboženské společnosti, nadace, nadační fondy, obecně prospěšné společnosti,
veřejné vysoké školy, obce, organizační složky státu, /30b/ vyšší územní
samosprávné celky, /17d/ příspěvkové organizace, státní fondy a subjekty, o
nichž tak stanoví zvláštní zákon. Za tyto poplatníky se nepovažují obchodní
společnosti a družstva, i když nebyly založeny za účelem podnikání. Tímto
nejsou dotčena ustanovení zvláštních právních předpisů. /17n/
§ 19 Osvobození od daně
(1) Od daně jsou osvobozeny
a) členské příspěvky podle stanov, statutu, zřizovacích nebo zakladatelských
listin, přijaté zájmovými sdruženími právnických osob, profesními komorami
s nepovinným členstvím, /18a/ občanskými sdruženími včetně odborových
organizací, politickými stranami a politickými hnutími,
b) výnosy kostelních sbírek, příjmy za církevní úkony a příspěvky členů u
registrovaných církví a náboženských společností,
c) příjmy z cenově regulovaného /18d/ nájemného za byty, z nájemného za
garáže a z úhrad za plnění poskytovaná s užíváním těchto bytů a garáží
1. v domech ve vlastnictví a spoluvlastnictví bytových družstev,
zřízených po roce 1958, na jejichž výstavbu byla poskytnuta finanční,
úvěrová a jiná pomoc podle zvláštních předpisů, /18e/ a v domech ve
vlastnictví a spoluvlastnictví lidových bytových družstev,
označovaných podle dřívějších předpisů jako lidová bytová družstva,
/18f/
2. plynoucí z pronájmu bytů a garáží společníkům, členům nebo
zakladatelům u poplatníků vzniklých za účelem, aby se stali vlastníky
domů,
d) příjmy z provozu malých vodních elektráren do výkonu 1 MW, větrných
elektráren, tepelných čerpadel, solárních zařízení, zařízení na výrobu a
energetické využití bioplynu a dřevoplynu, zařízení na jiné způsoby výroby
elektřiny nebo tepla z biomasy, zařízení na výrobu biologicky
degradovatelných látek stanovených zvláštním předpisem, zařízení na
využití geotermální energie (dále jen "zařízení"), a to v kalendářním
roce, v němž byly poprvé uvedeny do provozu, a v bezprostředně
následujících pěti letech. Za první uvedení do provozu se považují i
případy, kdy zařízení byla rekonstruována, pokud příjmy z provozu těchto
zařízení nebyly již osvobozeny. Doba osvobození se nepřerušuje ani v
případě odstávky v důsledku technického zhodnocení (§ 33) nebo oprav a
udržování.
e) příjmy státních fondů stanovené zvláštními předpisy, /19/
f) příjmy Fondu dětí a mládeže,
g) příjmy z loterií a jiných podobných her, u nichž bylo povolení k
provozování vydáno podle § 4 odst. 2 zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a
jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů,
h) příjmy plynoucí z odpisu závazků při vyrovnání provedeném podle zvláštního
zákona, /19a/
ch) příjem mimo stojícího společníka plynoucí z vyrovnání na základě smlouvy o
převodu zisku nebo ovládací smlouvy snížený o částku podléhající zvláštní
sazbě daně podle § 36 odst. 1 písm. b) bodu 5 a odst. 2 písm. a) bodu 11,
i) úrokové příjmy poplatníků uvedených v § 17 odst. 4, které jim plynou z
dluhopisů vydávaných v zahraničí poplatníky se sídlem v České republice
nebo Českou republikou,
j) příjmy Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu, a. s.,
plynoucí z prodeje cenných papírů v majetku fondu,
k) podíly na zisku tichého společníka z účasti na podnikání, pokud jsou
použity k doplnění vkladu sníženého o podíly na ztrátách do původní výše,
l) úrokové výnosy z hypotéčních zástavních listů, /4d/
m) příjmy spořitelních a úvěrních družstev /18c/ z úroků a jiných výnosů z
vkladů u bank,
n) příjmy z úroků z přeplatků zaviněných správcem daně /49/ a z úroků z
přeplatků zaviněných orgánem správy sociálního zabezpečení, /50/
o) příjmy Fondu pojištění vkladů, Garančního fondu obchodníků s cennými
papíry, Zajišťovacího fondu družstevních záložen a Zajišťovacího fondu
podle § 22a zákona č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a
dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění zákona č. 48/1997 Sb.,
p) výnosy z operací s prostředky jaderného účtu na finančním trhu podle § 27
odst. 1 písm. c) zákona č. 18/1997 Sb., o mírovém využití jaderné energie
a ionizujícího záření (atomový zákon), ve znění zákona č. 83/1998 Sb.,
r) příjmy plynoucí z pronájmu nemovitostí, které jsou součástí nadačního
jmění a jsou zapsány v nadačním rejstříku, příjmy plynoucí z pronájmu
uměleckých děl, která jsou součástí nadačního jmění a jsou zapsána v
nadačním rejstříku, úrokové příjmy a jiné výnosy plynoucí z cenných
papírů, které jsou součástí nadačního jmění a jsou zapsány v nadačním
rejstříku, a příjmy z jejich prodeje, příjmy plynoucí z úroků z peněžních
prostředků, které jsou součástí nadačního jmění, za podmínky, že jsou
uloženy na zvláštním účtu u banky nebo pobočky zahraniční banky působící
na území České republiky a číslo tohoto účtu je zapsáno v nadačním
rejstříku, a veškeré výnosy z cenných papírů, které jsou součástí
nadačního jmění a které jsou smlouvou o správě cenných papírů podle
zvláštního zákona /13a/ spravovány k tomu oprávněnou osobou, a za
podmínky, že údaje o této smlouvě jsou zapsány v nadačním rejstříku,
příjmy plynoucí z autorských a patentových práv, která jsou součástí
nadačního jmění a jsou zapsána v nadačním rejstříku; osvobození se
nevztahuje na příjmy, které byly nadací použity v rozporu se zvláštním
zákonem,
s) příjmy Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami,
t) příjmy z úroků plynoucí zdravotní pojišťovně zřízené podle zvláštního
právního předpisu /17e/ z vkladů u bank, pokud jsou vložené prostředky
získány ze zdrojů veřejného zdravotního pojištění,
u) příjmy z pronájmu vlastních nemovitostí, úrokových příjmů z vkladů u bank
a dividendových příjmů plynoucích odborovým organizacím, a to jen do výše,
v jaké budou ve zdaňovacím období jejich dosažení a 3 bezprostředně
následujících zdaňovacích obdobích prokazatelně použity k úhradě výdajů
nezbytných k uskutečňování činností spočívajících v obhajobě hospodářských
a sociálních zájmů zaměstnanců v rozsahu vymezeném zvláštním právním
předpisem, /82/
v) příjmy fondu Energetického regulačního úřadu z příspěvku na úhradu
prokazatelné ztráty držitele licence plnícího povinnost dodávky nad rámec
licence, /85/
w) příjmy garančního fondu tvořeného z příspěvků pojistitelů a pojistného za
hraniční pojištění podle zvláštního právního předpisu, /86/
x) úrokové příjmy Česko-německého fondu budoucnosti,
y) úrokové příjmy plynoucí orgánu státní správy, samosprávy a subjektu
pověřenému Ministerstvem financí zabezpečováním realizace programů pomoci
Evropských společenství, a to z vkladu na vkladovém účtu zřízeném pro
uložení prostředků poskytnutých České republice Evropskými společenstvími,
a dále úrokové příjmy plynoucí orgánu státní správy a samosprávy z vkladu
na vkladovém účtu zřízeném pro uložení prostředků poskytnutých České
republice Světovou bankou, Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj a
Evropskou investiční bankou,
z) úrokové příjmy plynoucí z prostředků veřejné sbírky /14e/ pořádané k
účelům vymezeným v § 15 odst. 8 a § 20 odst. 8,
za) příjmy České konsolidační agentur,
zb) příjmy Vinařského fondu stanovené zvláštním právním předpisem, /57a/
zc) příjmy plynoucí v souvislosti s výkonem dobrovolnické služby poskytované
podle zvláštního právního předpisu, /4h/
zd)
x)ze) příjmy plynoucí ve formě darů poskytnutých pro provoz zoologické
zahrady, jejíž provozovatel je držitelem platné licence, /4i/
zf) příjmy z reklam umožněných prostřednictvím provozování zoologické zahrady,
jejíž provozovatel je držitelem platné licence. /4i/
(2) Osvobození příjmů uvedených v odstavci 1 písm. d) se nepoužije, pokud
se poplatník tohoto osvobození vzdá oznámením správci daně, a to nejpozději ve
lhůtě pro podání daňového přiznání za zdaňovací období, v němž byly tyto
zdroje a zařízení uvedeny do provozu; osvobození se v uvedeném případě
nepoužije ani při pronájmu těchto zařízení nebo při převedení vlastnických
práv k těmto zdrojům a zařízením na dalšího vlastníka.
§ 20 Základ daně a položky snižující základ daně
(7) Poplatníci vymezení v § 18 odst. 3 tohoto zákona, kteří nejsou
založeni nebo zřízeni za účelem podnikání, mohou základ daně zjištěný podle
odstavce 1 snížený podle § 34 dále snížit až o 30 %, maximálně však o 1 000
000 Kč, použijí-li takto získané prostředky ke krytí nákladů (výdajů)
souvisejících s činnostmi, z nichž získané příjmy nejsou předmětem daně, a to
ve 3 bezprostředně následujících zdaňovacích obdobích; přitom u veřejných
vysokých škol pouze tehdy, použijí-li takto získané prostředky v následujícím
zdaňovacím období ke krytí nákladů vzdělávací, vědecké, výzkumné, vývojové
nebo umělecké činnosti. V případě, že 30 % snížení činí méně než 300 000 Kč,
lze odečíst částku ve výši 300 000 Kč, maximálně však do výše základu daně.
ze zákona 337/92 ve znění platném k 31.12.2003
§ 2 Základní zásady daňového řízení
(7) Při uplatňování daňových zákonů v daňovém řízení se bere v úvahu vždy
skutečný obsah právního úkonu nebo jiné skutečnosti rozhodné pro stanovení či
vybrání daně, pokud je zastřený stavem formálně právním a liší se od něho.
Smysl free.netu je úplně jinde. Propojení do internetu - není služba dodávaná
členům.
Princip sdružení - free.netu je místní síť, která je do Internetu propojená.
Takto to deklarujeme ve stanovách a interních řádech.
To já samozřejmě vím, ale bude pro to mít "pochopení" i úředník na FÚ? Moc dobře víme, že si každý vykládá zákony "trochu jinak", tak proč se nezařídit tak, aby je nebylo možné použít proti zájmům Sdružení? A zájmem Sdružení je:
- odvádět na dani z příjmu 0 Kč ročně (=všechny prostředky investovat zpět do sítě)
- nestát se plátcem DPH
Tím že se z členských příspěvků, které jsou osvobozeny od DPH stane
danitelný příjem jeden milion hravě přehoupneme a DPH bychom platit
museli. Toť můj výklad.
K5, prestan spekulovat co by kdy by. Je zvlastni ze v dalsich obcanskych sdruzenich to funguje bez problemu - jenom my mame zda se zvlastni vyjimku.
To spis ukazuje na to, ze analyza kterou jsme udelali (?) nebo nam byla dodana je chybna. Ostatni maji take ucetni a danove poradce, vis ?
Pani profesionalove se dohaduji, nikdo tomu sice nerozumi ale hlavni
je jejich vlastni nazor.
Vážení existuje takové povoláni jako je daňoví poradce, než začnete
zastávat jakýkoliv názor tak nejdříve navštivte někoho kdo se živí
daňařinou a ne někoho kdo si mysli že daním rozumí po té tady něco řešte
Presne tak. Zeptal bych se aspon 3 ruznych danovych poradcu, nejlip tech, kteri se neznaji :)
Podle me je tam psano v 19/1, ze clenske prispevky jsou od dane osvobozeny, takze bychom meli docilit toho, aby jo byly osvobozeny a ne delat "maly zdanitelny prijem".
Takze navrh na usneseni Rady - poverit nekoho dotazem na danove poradce. Seznam danovych poradcu je dostupny na strankach komory danovych poradcu nebo pri nejhorsim ve zlatych strankach.